Mitt bidrag till middagen

Inlägget postades:

När vi skulle välja vem som skulle göra vilken rätt inför månadsmiddagen var jag inte sen att välja efterrätt. När jag tänker italiensk efterrätt går mina tankar direkt till tiramisu eller zabaglione. Efter mycket sökande efter en lätt dessert (5 rätters med dessert som sist, då vill jag inte slänga in en 4 våningstårta precis) landade det på en pannacotta vilket är väldigt enkelt att göra också om man väl bestämmer sig för det. Himmelskt god blev den och precis vad man orkade med efter vårt matmaraton.
Här kommer receptet. Viktigt att använda äkta vaniljstång istället för vaniljsocker eller vaniljextrakt, blir inte lika gott annars. För att göra det enkelt för mig valde jag att hälla min pannacotta i plastmuggar. Inte så snyggt men enkelt att transportera på cykeln. Jag tänker mig annars några snygga glas, kan gärna vara olika, så man kan se pannacottan.


Vaniljpannacotta med limemarinerade jordgubbar
Du behöver:
1 st vaniljstång
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
0.5 dl strösocker
3 st gelatinblad
0.5 l jordgubbar
2 msk socker
2 st limefrukter, rivet skal

Gör såhär:
1. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna.
2. Koka upp grädde, mjölk, socker, vaniljstång och frön. Ställ kastrullen åt sidan och låt blandningen stå och dra i ca 30 minuter.
3. Blötlägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Ta upp och krama ur dem en aning och låt dem rinna av på hushållspapper.
4. Sila bort vaniljstången och koka upp grädden på nytt. Ta av kastrullen från värmen, lägg i gelatinbladen och rör tills de lösts upp.
5. Häll blandningen i 4 portionsformar, ca 8 cm i diameter. Låt svalna och ställ att stelna i kylskåp i ca 3 timmar.
6. Skölj, snoppa och skiva jordgubbarna. Rör samman limeskal och socker i en skål och blanda ner jordgubbarna. Låt stå i 15–30 minuter.
7. Lägg en sked med jordgubbar i varje pannacottaform och servera det som blir över i en skål vid sidan om. Eller doppa formarna hastigt i lite ljummet vatten och stjälp upp dem på dessertfat och dekorera med jordgubbarna runt om.

    Taggar:


  Matilda

Åh det lät ju inte dåligt. Italiensk mat kan vara det godaste på menyn! Vad kul att du bloggar, keep it up! :)



Blogg: http://matildarodin.blogg.se





Namn:
  Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:



Kommentar: